Pro sau contra: copiii trebuie să împartă lucrurile

Din start trebuie să precizez că nici eu nu sunt/nu am fost tocmai un model de bune practici în ceea ce privește împărțitul lucrurilor, ”ajutată” și de faptul că nu am avut frați sau surori care să mă oblige la fapte bune. Așa că nu am insistat nici eu la Alexandru pe latura aceasta de ”trebuie să împarți”, mai ales că educația și socializarea de la grădiniță implică și această obligație socială.

Mi-e și destul de greu să îi explic de ce el trebui să fie de acord ca un alt copil să se joace cu jucăria lui atât timp cât el nu merge la alți copii să le ceară jucăriile. Avem însă probleme la locurile de joacă unde am încercat să îi fac distincția între bunurile private – jucăriile lui, pe care nu este obligat să le împartă și bunurile comune – jucăriile din parc, unde trebuie să îi lase și pe ceilalți copii la un moment dat. Nu merge tot timpul argumentul acesta, depinde și de starea lui din momentul respectiv și atunci încerc să îi atrag atenția cu altceva: o altă jucărie sau activitate.

Un articol din The Guardian m-a motivat să deschid acest subiect pentru că pornește de la concluziile unui studiu conform cărora poveștile cu oameni sunt mai utile în a-i învăța pe copii să împartă decât cele cu animale de tipul fabulelor. Noi am citit destul de multe fabule și în general cărțile cu animale sunt printre favoritele noastre așa cum am mai scris , conștientă însă că la vârsta aceasta nu mă pot aștepta de la un copil să înțeleagă pe deplin complexitatea unor povețe. Studiul în cauză, realizat de Universitatea din Toronto pe aproape 100 de copii cu vârste între 4 și 6 ani, a presupus că participanților le sunt citite trei povești : Micul raton învață să împartă varianta clasică, o versiune cu oameni a fabulei respective și o poveste de control. În același timp copiii primeau înainte și după un număr de stickere și li se povestea despre un alt copil care nu va primi stickere și pentru care puteau să pună din stickere într-un plic. În final cei mai darnici au fost cei care au ascultat varianta cu personaje umane a poveștii.

Nu aș vrea să luăm drept ”cuvânt din Biblie” acest studiu, pentru că până la urmă rolul poveștilor cu animale nu e doar să îi învețe pe copii diferite comportamente social dezirabile, ci și să îi captiveze, să le deschidă apetitul pentru lectură.

Un gând despre „Pro sau contra: copiii trebuie să împartă lucrurile

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s