Copiii și tehnologia – o relație de prietenie, nu de dependență

V-am obișnuit să vă povestesc mai ales despre cărțile pe care le citim noi și activitățile care se învârt în jurul acestora. Asta nu înseamnă însă că la noi în casă nu avem televizor, laptop, calculator sau că Alexandru nu știe ce sunt acestea. Cred cu tărie că e mult mai periculos să interzici copiilor cu totul lucruri despre care tu crezi sau știi că sunt nocive, decât să le permiți și să le explici de ce trebuie limitate. În era digitală copiii trebuie să cunoască și să profite de pe urma tehnologiei, e o alfabetizare de care vor avea nevoie în viață.

Evoluția relației noastre cu tehnologia

Pasul 1: uitatul la TV

În timpul sarcinii mă auto-încadram în categoria părinților care nu își vor lăsa niciodată copilul să se uite la televizor. Între timp, la ceva timp după naștere, mi-am dat seama că nu e fair nici față de mine să nu mai fiu la curent cu ultimele noutăți în domeniul desenelor animate, plus că pe BabyTV cântecele sunau mult mai bine decât ce aș fi putut cânta eu. Programul de TV a devenit o constantă abia după întreruperea alăptării, după 2 ani, când aveam nevoie de un nou ritual de seară. Așa cum povesteam și în articolul despre cum adormim noi citind, programul seara începe cu două desene animate (cam 45 de minute) și continuă cu cel puțin jumătate de oră, o oră de citit. Dimineața aveam la fel un program de desene în timp ce eu mă pregăteam pentru birou, dar am ajuns la concluzia că este contr-productiv pentru că el mai degrabă vrea să se joace și atunci pierdeam timp și cu TV și cu joacă. E un pic mai solicitant pentru mine că presupune să fac printre picături pregătirea mea în timp ce răspund și comenzilor la joc, dar reușim oarecum să ne încadrăm în program.

Pasul 2: filmele pe laptop

Cel mai mult îmi place însă în weekenduri când ne uităm la filme de desene animate. Am văzut Pisicile aristocrate, 101 dalmațieni, Mulan, Secret Life of Pets, Cars 1 și 2 de nenumărate ori. Alături de cărți, filmele mi se par o bună ocazie de a învăța lucruri și de a avea conversații pe teme importante cum ar fi diferențele fete-băieți, prietenia, distincția bun-rău. De aceea însă cred că e important ca uitatul la desene animate să nu fie o activitate solitară a copilului, ci chiar o ocazie de conectare în familie. Abia aștept iarna asta să ne zgribulim sub pătură și să ne uităm din nou la pisici, câini, mașini și celelalte personaje din filmele noastre preferate.

Pasul 3: mersul la cinema

Încă nu am ajuns la cinema împreună, deși cred că e un moment bun. Nu am găsit însă în program ceva care să ne stârnească interesul. Probabil în perioada Crăciunului vom avea o ofertă mai variată, potrivită și pentru copii mai mici, cum e Alexandru.

Pasul 4: tabletă, smartphone, laptop pentru copil

Nu știu când va fi pasul 4, probabil după ce va începe școala și înclin la momentul de față mai degrabă spre un smartwatch decât spre un smartphone pentru că funcția importantă mi se pare cea de comunicare, nu cea de jocuri în rețea. Deocamdată nu manifestă interes față de această parte, probabil și pentru că niciunul dintre adulți nu are experiență sau dependență față de jocuri. Pe termen mediu însă laptopul și tableta cred că îi vor fi esențiale în educație și mă bucur că va putea avea acces la o multitudine de informații.

Echilibrul părinților cu tehnologia

Pe cât de simplu mi se pare să mă înțeleg cu Alexandru, cel puțin la vârsta aceasta, în ceea ce privește accesul la tehnologie, pe atât de complicat mi se pare să îmi gestionez propria dependență de telefon. Am făcut primul pas, am recunoscut că e o dependență și acum mi-am setat ca tratament să las telefonul la încărcat sau în altă cameră în anumite intervale în care stau cu copilul. Nu îmi iese tot timpul, dar observ progrese și văd în același timp și la Alexandru din ce în ce mai des cum își exprimă nemulțumirea când mă vede cu telefonul în mână. Deci am și motivația necesară.

Echilibrul copiilor cu tehnologia

Dacă vrem pentru copiii noștri o relație echilibrată cu tehnologia, e important să avem noi acest echilibru (iar asta înseamnă nici să nu demonizăm, nici să ne lăsăm acaparați de ea). În egală măsură trebuie să le oferim copiilor toate explicațiile necesare astfel încât nu doar când sunt foarte mici, dar și când vor crește să știe să folosească tehnologia în beneficiul lor, fără să devină dependenți.

Dacă vreți să aflați mai multe sfaturi despre cum să vă relaționați cu tehnologia și care ar trebui să fie rolul ei în educația copiilor, de la persoane cu experiență în domeniu, vă recomand evenimentul de pe 15 noiembrie ”Modern Dad Challenges”. Din fericire tații sunt din ce în ce mai implicați în creșterea și educarea copiilor, așa că era nevoie de acest proiect dedicat lor, dar care ajută întreaga familie. Psihoterapeutul Georgiana Roșculeț, Digital learning Designerul Lucia-Radu Simota și fondatorul Kinderpedia Daniel Rogoz vor vorbi despre provocările părinților, programul digital al copilului, gadgeturi și aplicații și vor răspunde la întrebările pe care vi le puneți când vine vorba de copii și tehnologie.

Vă puteți înscrie să participați la acest eveniment completând formularul pe care îl găsiți aici.  Timingul e foarte bun pentru că discuțiile încep seara, de la 18.30, la Hotel Internațional, în București.

Sunt onorată să fiu partener media al evenimentului, așa că voi fi prezentă acolo în primul rând. Pentru cei care nu puteți ajunge, îmi puteți lăsa întrebările voastre și eu le voi adresa speakerilor invitați.

Un gând despre „Copiii și tehnologia – o relație de prietenie, nu de dependență

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s